Luksusowe marki i znani projektanci chcą być eko i stawiają coraz częściej na zrównoważoną produkcję ubrań. Dotyczy to nie tylko małych producentów, ale także firm specjalizujących się w masowej produkcji. W tym artykule zebraliśmy listę marek odzieżowych, dla których ekologia jest ważna.
Ekologiczna odzież produkowana jest z myślą o ochronie środowiska.
Uczciwe warunki pracy i stosowanie przyjaznych dla środowiska i zwierząt materiałów, to ważne aspekty przemysłu odzieży ekologicznej. Podczas gdy tanie, masowo produkowane ubrania są szkodliwe dla planety, „zrównoważony” przemysł odzieżowy jest tego przeciwieństwem i uwzględnia pełny cykl życia produktu, a także wszystko to, na co ma wpływ jego wytworzenie. Jest to bardzo złożony proces i nie ma obecnie ani jednej marki, która byłaby w stanie poradzić sobie ze wszystkim, ale wielu producentów podchodzi do tego tematu niezwykle poważnie.
Córka Paula McCartneya – członka legendarnego zespołu „The Beatles”, nie poszła w ślady ojca i zajęła się produkcją odzieży ekologicznej. Stella założyła markę sygnowaną swoim imieniem i nazwiskiem, której filozofią jest zrównoważony rozwój i humanitarne traktowanie zwierząt. Marka McCartney jako jedna z pierwszych zadeklarowała potrzebę wykorzystywania organicznych tkanin i porzucenia futer oraz skóry. Stella współpracuje teraz z renomowanymi markami i tworzy ubrania i przedmioty z materiałów pochodzących z recyklingu.
MUD Jeans tworzy wysokiej jakości dżinsy w zrównoważony sposób. Marzą o świecie bez odpadów i działają zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. Stare dżinsy są używane do produkcji nowych dżinsów i swetrów. Marka stara się także oszczędzać wodę i wykorzystywać nowe surowce. MUD Jeans są pionierami i powinni stanowić doskonały przykład dla wszystkich innych marek modowych na świecie. Stylowym dodatkiem w dżinsach tej marki jest biała metka z tyłu.
Amerykańska marka jest szczególnie znana wśród miłośników aktywności na świeżym powietrzu. Założyciel firmy Yvon Chouinard od samego początku podchodził odpowiedzialnie do ochrony środowiska. Marka produkuje odzież i akcesoria ze zrównoważonych materiałów organicznych. Zauważywszy, że podejście marki do zrównoważonej produkcji jest jedynie kroplą w morzu potrzeb, Yvon zainicjował powstanie organizacji „1% dla planety”, której członkowie corocznie przekazują 1% ze sprzedaży swoich firm na rozwiązywanie problemów środowiskowych.
Jeśli wejdziesz na stronę tej marki, zobaczysz kodeks postępowania zgodny z koncepcją zrównoważonej mody. Fendi kieruje się zasadą szacunku dla pracy swoich pracowników, troski o ich bezpieczeństwo i zdrowie. Marka zdecydowanie odrzuca pracę dzieci i dąży do przejrzystości funkcjonowania firmy. Producent odzieży troszczy się także o środowisko i stara się wykorzystywać najnowsze technologie produkcyjne oraz minimalizować szkody dla przyrody. W 2017 roku marka Fendi została uznana za najbardziej odpowiedzialną społecznie markę w konkursie The Green Carpet Awards Fashion Awards.
Światowy gigant odzieży sportowej bierze aktywny udział w zmianie sytuacji środowiskowej. Firma porzuciła plastikowe torby na rzecz papierowych i współpracuje ze Stellą McCartney i nowojorskim Parley for the Oceans. Firma zaprezentowała trampki wykonane z biodegradowalnych materiałów i wspólnie z Parley for the Oceans wypuściła buty sportowe z recyklingowanych szczątków oceanicznych. Marka uruchomiła także charytatywny ruch sportowy mający na celu ochronę oceanów.
Współpraca holenderskich projektantów Viktora Horstinga i Rolfa Snoerena zaowocowała ponownym wykorzystaniem materiałów do produkcji kolekcji odzieży tej marki. Tkaniny pozostałe z poprzednich pokazów można zobaczyć na najnowszych projektach projektantów. Oprócz wyraźnego zaznaczenia swojego punktu widzenia, Victor i Rolf prezentują swoje ubrania, metaforycznie nawiązując do ekologii. Na przykład w 2017 roku modelki pojawiły się w kostiumach szmacianych lalek. Decyzja ta miała przypomnieć społeczeństwu o odpowiedzialności za środowisko. Z okazji 25-lecia marki projektanci postanowili ożywić modele z poprzednich kolekcji, a na wybiegu można było zobaczyć trzy kultowe kreacje Viktor & Rolf.
Jedna z najpopularniejszych marek na rynku odzieżowym nie stroniła od problemów związanych z brakiem zrównoważonej produkcji. Firma uruchomiła jednak kampanię zbiórki i recyklingu ubrań zatytułowaną „Nowe życie w modzie”. Każdy może przynieść niechciane ubrania do dowolnego sklepu H&M. Co więcej, nie ma znaczenia jakość i materiał, z którego są wykonane. Sklep wysyła ubrania do recyklingu lub ponownego wykorzystania, a uczestnicy akcji zamiast zagraconej szafy otrzymują voucher na kolejny zakup.
Marka Amour vert tworzy przyjazną dla środowiska odzież z naturalnych tkanin. Firma współpracuje z ekskluzywnymi dostawcami i stara się produkować tylko taką ilość ubrań, jaką jest w stanie sprzedać. Dzięki temu jeszcze bardziej ogranicza szkodliwy wpływ na środowisko.
Amour vert, przy wsparciu American Forest, rozpoczął kampanię: kupując trzy rzeczy, obiecują posadzić drzewo w Ameryce Północnej. Na miejscu znajduje się licznik, dzięki któremu możesz na bieżąco śledzić, ile drzew zostało już posadzonych.
Trend dbania o środowisko powoli, ale nabiera tempa. Nie wszystkie marki są jeszcze gotowe do rezygnacji ze szkodliwych metod produkcji, ale najpewniej jest tylko kwestią czasu, aż branża modowa przestanie być jedną z najbardziej szkodliwych dla środowiska.
Miejsce dla H&M, które ekologię traktuje jako marketing, a brak Jack Wolfskin który faktycznie produkuje ekologiczne rzeczy i trwalsze niż H&M.