Odpowiedzialny i zrównoważony społecznie biznes to dziś podstawa, by jak najdłużej utrzymać się na rynku i nie stracić zaufania klientów. Z okazji Pride Month pokazujemy przykłady działań polskich marek, które są zaangażowane społecznie.
Bycie neutralnym w jakiejkolwiek dziedzinie jest dziś nie tyle, że niemodne, ale wręcz niepożądane w wielu branżach. Neutralność jest kojarzona z obojętnością, a nawet bylejakością. Dlatego też wiele marek z różnych dziedzin angażuje się społecznie w sprawy, które budzą liczne kontrowersje. Czy to odnośnie do używania plastiku i zanieczyszczania planety, czy sfery dotyczącej wyznawanych wartości i tolerancji społecznej. Konsumenci też coraz lepiej odbierają zaangażowane społecznie marki, a co więcej bywają oburzeni, gdy np. firma odzieżowa, której są wierni od lat, nie zajmuje żadnego stanowiska w ważnej dla społeczeństwa sprawie. Wybraliśmy 5 polskich marek, które są zaangażowane społecznie. Wiedzieliście o ich prospołecznej aktywności?
Ta marka odzieżowa powstała w 2013 roku. Na początku swojej działalności była niewielkim przedsiębiorstwem produkującym koszulki z nadrukami. Z biegiem lat prężnie się rozwinęła i stała się także rozpoznawalna poza granicami kraju. Dziś Local Heroes oferuje odzież streetwearową, czyli między innymi modne, ale niebanalne bluzy z kapturami. Marka tworzy zarówno ubrania damskie, jak i męskie – są one funkcjonalne i bardzo wygodne. Firma wspiera kobiece ruchy walczące w Polsce o prawa kobiet, między innymi inicjatywę Dziewuchy Dziewuchom. Wydała też minikolekcję ubrań (we współpracy z modelką Anją Rubik, która działa społecznie w dziedzinie edukowania społeczeństwa o seksie), w której skład weszły m.in. T-shirty z grafikami mówiącymi o miłości i tolerancji seksualnej.
Marka Kubota stała się ikoniczna dzięki produkowanym przez nią klapkom, które od kilku lat znów stały się trendy. Na początku działalności przedsiębiorstwa obuwie było sprowadzane z Chin. Charakterystyczne niebieskie klapki z czerwonymi paskami na rzepy stały się ikoną lat 90. XX wieku. Marka przeżyła reaktywację w 2018 roku. Teraz klapki są produkowane w kraju, a firma działa prężnie społecznie i popiera ruch LGBT+. Zaproponowała na przykład model klapek z logo w barwach tęczy.
Ta marka oferuje środki do higieny intymnej dla świadomych kobiet. Angażuje się w społeczne inicjatywy już na bazie swojej marketingowej strategii. Również jak marka Kubota stanęła po stronie osób LGBT+ poprzez umieszczanie w mediach społecznościowych barw tęczy na swoim logo. Marka prowadzi też blog, na którym nie boi się podejmować śmiałych dyskusji na temat spraw kobiecych – od otwartych rozmów o miesiączce po inne aspekty kobiecości, w tym seksualność. Your KAYA zainicjowała także społeczną akcję #27maja mającą na celu wspieranie kobiet bezdzietnych.
To dynamicznie rozwijająca się polska marka kosmetyczna. Jej hasłem, a zarazem mottem przewodnim wielu kampanii społecznych, jest: #JestemGotowa. Do czego się odnosi? Hasło ma odzwierciedlać produkty o szybkim i skutecznym działaniu, czyli takim z efektem „od razu”, co pozwala nowoczesnej kobiecie zaoszczędzić czas na inne aktywności. Już samym hasłem przewodnim marka Miya Cosmetics zaznacza, że każda kobieta ma szansę być silną i niezależną oraz zasługuje na równe i sprawiedliwe traktowanie. Marka angażuje się społecznie i wspiera Centrum Praw Kobiet w Polsce, przekazując fundacji 10% zysku ze sprzedaży niektórych kosmetyków.
To działająca w Polsce sieć sprzedaży książek, a także wydawnictw muzycznych. Marka angażuje się społecznie i wspiera osoby nieheteronormatywne. Przykładem jej społecznej działalności jest wydany wspólnie z wytwórnią Universal Music Polska album muzyczny zatytułowany „Love is love”, który jest nośnikiem wartości propagowanych w postulatach Parad Równości.